SINAY: Vlády krajín V4 by mali podporiť konkurencieschopnosť
PREHRAŤ

SINAY: Vlády krajín V4 by mali podporiť konkurencieschopnosť

Spoločným problémom V4 je podľa zástupcov automobilových zväzov a asociácií krajín V4 nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily a koordinácia legislatívy EÚ súvisiaca s automobilovým priemyslom.

Bratislava 23. mája (TASR) - Vlády krajín V4 by mali podporiť konkurencieschopnosť priemyslu. Uviedli to dnes v Bratislave na tlačovej konferencii po skončení odborného summitu zástupcovia automobilových zväzov a asociácií krajín V4, ktorí zároveň podpísali spoločnú deklaráciu. Spoločným problémom krajín V4 je podľa nich najmä akútny nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily a koordinácia legislatívy EÚ súvisiaca s automobilovým priemyslom.

"Cieľom dnešných rokovaní bolo prvýkrát v histórii dať dokopy všetky štyri krajiny, ktoré sú v tomto regióne Európy najsilnejším výrobcom v rámci automobilového priemyslu. Cieľ je v tom, aby sme koordinovali naše aktivity, ktoré v súčasnej dobe začínajú byť veľmi zaujímavé, aj v súvislosti s prijatím európskej legislatívy pre bezemisné autá alebo pre pohony s nízkymi emisiami," priblížil prezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Juraj Sinay.

Krajiny V4 by mali mať podľa neho v oblasti automobilového priemyslu rovnaké alebo podobné stanoviská. "V konečnom dôsledku ide o to, aby legislatíva nevytvorila podmienky na to, aby sme prestali byť konkurencieschopní v oblasti automobilového priemyslu. Dnes sme hovorili o všetkých možných krokoch a opatreniach, ktoré by mali viesť k tomu, aby sa tak nestalo," podčiarkol Sinay.

Otvorila sa napríklad otázka nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily. "Zistili sme, že je to problém všetkých štyroch krajín. Hovorili sme tiež o zavedení výsledkov vedy a výskumu do automobilového priemyslu. Tie môžu vytvoriť predpoklady na to, aby sa najnovšie technológie aj v súvislosti s alternatívnymi palivami začali rozvíjať koordinovane," podčiarkol prezident ZAP.

Vlády krajín V4 by sa mali podľa neho zjednotiť vo svojom postupe pri vyrokúvaní pripravovanej smernice EÚ týkajúcej sa znižovania emisií u automobilov, ktorá by mala byť predstavená v budúcom roku. "Vlády by mali začať rokovať o rovnakých štandardoch, ako spoločne postupovať napríklad v oblasti autonómnych a prepojených automobilov. Nie je možné, aby každá krajina postupovala samostatne," tvrdí Sinay.

Pripomenul zároveň, že krajiny V4 sa stali významnou automobilovou veľmocou v rámci Európy. V minulom roku sa v regióne V4 vyrobilo 3,651 milióna automobilov, čo je asi jedna štvrtina z celkovej produkcie Európy. Automobilové výroby zamestnávajú v regióne vyše 630.000 pracovníkov a priamo či nepriamo ovplyvňujú tvorbu viac ako 1,3 milióna pracovných miest. "Významný je aj podiel automobilového priemyslu na tvorbe HDP, čo zásadne ovplyvňuje ekonomiky jednotlivých krajín V4," dodal Sinay.