I. BIHARIOVÁ: Šírenie nenávisti na webe treba zastaviť
PREHRAŤ

I. BIHARIOVÁ: Šírenie nenávisti na webe treba zastaviť

Do kampane občianskeho združenia Ľudia proti rasizmu sa dnes zapojili i viaceré spravodajské weby, ich online vydanie vyšlo v starohnedej farbe.
Bratislava 9. septembra (TASR) – Šírenie rasovej a inej nenávisti prostredníctvom internetu treba zastaviť. Online diskusie k témam ako migrácia, Rómovia, islam či registrované partnerstvá totiž bývajú mnohokrát prevalcované dezinterpretáciami, nenávisť z webu sa prenáša i do offline sveta a posmeľuje k násilným činom. Poukázala dnes na tlačovej konferencii v Bratislave predsedníčka občianskeho združenia Ľudia proti rasizmu Irena Bihariová.

Nechce nechať Slovensko "zhnednúť". Združenie, ktorému predsedá, preto odštartovalo virtuálnu kampaň voči nenávistným prejavom. Ľudia proti rasizmu oslovili preživších holokaustu a natočili s nimi krátke videá s ich spoveďami. "Výpovede sme nadstavili ako reklamu, ktorá sa spustí pred videami na Youtube plnými nenávisti voči menšinám," povedala Bihariová. Na webe by sa mali objaviť v priebehu budúceho týždňa. Je podľa nej na človeku, čo si z výpovede preživších vezme. Verí však, že dokážu pozitívne ovplyvniť mladých ľudí. Výpovede by sa na webe mali objavovať tri týždne až mesiac.

O kampani sa verejnosť viac dozvie na webe protinenavisti.sk. Možno sa na ňom dočítať, ako dešifrovať konšpiračné weby a znaky, ako funguje extrémna pravica na internete a ktoré e-shopy vlastní. Alebo čo všetko patrí pod pojem "cyberhate" a ako na to reagovať. Web tiež radí, aké právne nástroje možno použiť v rámci šírenia nenávistných prejavov.

Do kampane občianskeho združenia sa dnes zapojili i viaceré spravodajské weby, ich online vydanie vyšlo v starohnedej farbe. "Aby nám týmto spôsobom pripomenuli Deň spomienky na obete holokaustu a rasového násilia," vysvetlila Bihariová. Ide podľa nej o silné a cenné gesto, ktoré pripomína úlohu médií pri formovaní verejnej mienky. Banery s názvom: Nedovoľme, aby Slovensko zhnedlo, bude združenie ponúkať i ministerstvám a mimovládkam.

Kampaň je z veľkej časti financovaná zo zdrojov Európskej komisie a tiež z vlastných zdrojov združenia. Na kampani spolupracuje viacero subjektov, napríklad ministerstvo vnútra, ktoré projekt koordinovalo, Masarykova univerzita v Brne či nemecká mimovládna organizácia Jugendschutz. Kampaň podporila i reklamná agentúra Creo/Young & Rubicam.