UČITELIA: Školstvo potrebuje kvalitné učebnice. Je ich málo, chýba dejepis alebo nie sú vôbec
Bratislava 24. novembra (TABLET.TV) – Otázkami školskej praxe sa dnes v Bratislave zaoberali riaditelia materských, základných a stredných škôl z celého Slovenska. Hovorili o problémoch, ktoré trápia učiteľov a predmetom diskusie pedagógov tento raz neboli učiteľské platy.
Riaditelia slovenských škôl sa zhodli, že problémom slovenského školstva sú aj naďalej učebnice, podľa ktorých vyučujú. Ako uviedla jedna z prítomných riaditeliek, ,,učebnice sa vydávajú málo, respektíve vôbec a zdrojom výučby sú skôr elektronické materiály, ako tlačené učebnice.“
Hovorkyňa ministerstva školstva Eva Koprena pre TABLET.TV potvrdila, že problém s knihami na školách stále pretrváva. „Je pravda, že na niektorých školách sú problémy s obstarávaním učebníc, preto sa v pripravovanej reforme uvažuje aj o tom, že by mali školy možnosť výberu z viacerých zdrojov učebníc.“
V praxi by to znamenalo ešte viac učebníc na slovenskom trhu. V regionálnom školstve ich ale všade nie je dostatok, a preto školy dnes vyučujú aj alternatívnou formou. Podľa hovorkyne ministerstva sú takouto alternatívou digitálne vzdelávacie zdroje.
Učitelia ale nevolajú len po kvantite, ale aj po kvalite. Mnohé učebnice, podľa ktorých sa v školách ešte stále vyučuje, sú podľa nich zastarané a obsahovo nekorešpondujú s tým, čo by žiaci – budúca generácia – mali vedieť. Napríklad o novodobých dejinách Slovenska, zhodli sa na stretnutí riaditelia škôl. Žiaci sa podľa nich o históriu vlasti nezaujímajú a potvrdil to aj rezort školstva. „Je pravda, že moderné dejiny mnoho žiakov neovláda, preto sa v pripravovanej reforme uvažuje aj o tom, že sa zvýši počet hodín moderných dejín,“ uviedla hovorkyňa.
Reforma školstva, ktorú sľubuje minister Peter Plavčan, by mala v budúcnosti zmeniť rozvrh hodín žiakov základných aj stredných škôl – viac hodín dejepisu a nový predmet bezpečnostná náuka, ktorá by mala byť prevenciou kriminality. Kedy presne by mali byť tieto inovácie vzdelávania zavedené do učiteľskej praxe, dnes nevie s určitosťou ani rezort, ktorý zmeny navrhuje.