Problém švajčiarskej pýchy: Najdlhší tunel bude pomalší, než plánovali
Najdlhší tunel v Európe, ktorý má výrazne skrátiť čas jazdy medzi severom a juhom, je stavaný na rýchlosť 250 kilometrov za hodinu, expresy v ňom mali jazdiť dvojstovkou.
Bern 9. september (idnes.cz) - Švajčiarske štátne železnice SBB musia tri mesiace pred začatím pravidelnej prevádzky cez nový gotthardský tunel riešiť nepríjemný problém: testovacia prevádzka ukázala, že v ňom vlaky budú môcť jazdiť pomalšie, než sa plánovalo.
Na problém upozornil švajčiarsky denník Neue Zürcher Zeitung a ďalšie švajčiarske servery. Najdlhší tunel v Európe, ktorý má výrazne skrátiť čas jazdy medzi severom a juhom, je stavaný na rýchlosť 250 kilometrov za hodinu, expresy v ňom mali jazdiť dvojstovku.
Lenže počas letnej testovacej prevádzky Švajčiari zistili, že tak rýchlo vlaky jazdiť asi nebudú a že maximálna rýchlosť bude nižšia: 160-180 kilometrov za hodinu. Príčinou je vzduchový stĺpec, ktorý vlak pred sebou tlačí ako piest.
Ten by nebol až taký problém, keby jazdili v tuneli len osobné vlaky rovnakou rýchlosťou. Lenže v tuneli jazdia aj pomalšie nákladné vlaky, ktoré tvoria prekážku vzduchovému stĺpcu a spomaľujú osobné vlaky, idúce za nimi. Osobné vlaky potom totiž potrebujú viac sily na to, aby odpor vzduchu prekonali, a tak sa na plánovanú rýchlosť ani nedostanú.
Na problém upozornil švajčiarsky denník Neue Zürcher Zeitung a ďalšie švajčiarske servery. Najdlhší tunel v Európe, ktorý má výrazne skrátiť čas jazdy medzi severom a juhom, je stavaný na rýchlosť 250 kilometrov za hodinu, expresy v ňom mali jazdiť dvojstovku.
Lenže počas letnej testovacej prevádzky Švajčiari zistili, že tak rýchlo vlaky jazdiť asi nebudú a že maximálna rýchlosť bude nižšia: 160-180 kilometrov za hodinu. Príčinou je vzduchový stĺpec, ktorý vlak pred sebou tlačí ako piest.
Ten by nebol až taký problém, keby jazdili v tuneli len osobné vlaky rovnakou rýchlosťou. Lenže v tuneli jazdia aj pomalšie nákladné vlaky, ktoré tvoria prekážku vzduchovému stĺpcu a spomaľujú osobné vlaky, idúce za nimi. Osobné vlaky potom totiž potrebujú viac sily na to, aby odpor vzduchu prekonali, a tak sa na plánovanú rýchlosť ani nedostanú.