HŘÍCH: Ľudia nevedia rozoznať kritický článok od platenej antikampane
PREHRAŤ

HŘÍCH: Ľudia nevedia rozoznať kritický článok od platenej antikampane

Na rozdiel od volieb do VÚC, kde mobilizácia opozičných voličov zvýšila dovtedajšiu volebnú účasť o polovicu, v komunálnych voľbách ostala účasť na úrovni roku 2014, povedal v V. Hřích z agentúry AKO.

Bratislava 13. novembra (Teraz.sk) – Bežný človek nie je schopný rozoznať rozdiel medzi korektne napísaným kritickým článkom a platenou manipulatívnou antikampaňou, ktorej cieľom je za každú cenu očierniť vopred určeného kandidáta. „Volič to nevidí. Bežní ľudia dôverujú médiám, veríme tomu, že žurnalisti nám pripravujú to, čo je dôležité, zaujímavé, čo by nás mohlo osloviť. A túto dôveru ľudí voči médiám zneužívajú tieto profesionálne kampane,“povedal v TABLET.TV Václav Hřích z agentúry AKO.

V aktuálnych komunálnych voľbách sa na antikampane sťažovalo veľké množstvo kandidátov a zdá sa, že ich kvantita v porovnaní s komunálnymi voľbami v roku 2014 výrazne vzrástla. Legitimizácia tohto spôsobu predvolebného boja by znamenala systémové znevýhodnenie práve tých čestnejších kandidátov, ktorí nie sú ochotní neférové prostriedky používať. Podľa Hřícha však neexistuje žiadny reálny spôsob, ako by sa antikampane dali zakázať. „To by sme bojovali proti veterným mlynom. Je veľmi ťažké túto vec nejako legislatívne obmedziť. Možno by to malo byť poučenie pre kandidátov aj strany, že majú rátať s tým, že takéto niečo bude,“ poznamenal.

To však podľa neho neznamená, že sa neférovým útokom nedá brániť. Príkladom môže podľa Hřícha byť novozvolený košický primátor Jaroslav Polaček (nezávislý s podporou SaS, KDH, SMK-MKP, NOVA, OKS). „Kampane by mali od začiatku čo najviac posilňovať dôveru medzi kandidátom a jeho voličmi. Čím je silnejšia, tým ťažšie sa negatívnym kampaniam do tejto dôvery zasahuje. Zároveň by sa kandidáti mali naučiť reagovať na takéto kampane. Videli sme napríklad na Košiciach, že sa to dá zvládnuť,“ poznamenal s tým, že kandidáti by si podľa neho mali vopred pripraviť plán krízovej komunikácie pre prípad, že by boli vystavení podobnému útoku. „Veľakrát totiž takáto kampaň ráta s momentom prekvapenia, že ten kandidát je taký šokovaný, že nedokáže zareagovať. A ľudia si povedia, že keď nedokáže reagovať, asi je to pravda,“ povedal Hřích.

Kauza s obvinením Polačekovej manželky, s ktorou je v rozvodovom konaní, podľa Hřícha prišla v čase, keď sa ľudia ešte len rozhodovali o podpore kandidátov. „Ich rozhodnutie ešte nebolo pevné,“ upozornil. Hoci OĽaNO a Sme rodina v dôsledku kauzy stiahli Polačekovu podporu, podľa Hřícha bolo dôležité, že ju nedelegovali na niekoho iného. „On o tom, samozrejme, komunikoval v snahe to ustáť, čo sa mu aj podarilo. Z jeho hľadiska bolo najväčšie riziko, že sa jeho podpora rozdelí a strany, čo od neho odskočili, ju naviažu na niekoho iného,“povedal Hřích. 

Viac čítajte tu.