HRABKO: Politika sa zvlčila, strany nebudú rešpektovať ani moratórium
PREHRAŤ

HRABKO: Politika sa zvlčila, strany nebudú rešpektovať ani moratórium

Tieto voľby sú tak nevyspytateľné, ako ešte asi žiadne neboli. Je veľké množstvo strán, ktoré oscilujú okolo hranice zvoliteľnosti, poznamenal v TABLET.TV publicista Juraj Hrabko.

Bratislava 26. februára (Teraz.sk) – Rozmach nových spôsobov komunikácie, najmä na internete a sociálnych sieťach, ale aj neprehľadnosť a ťažká prognózovateľnosť výsledkov súboja o voličské hlasy, podľa publicistu Juraja Hrabka dotlačila politických aktérov k prekračovaniu doteraz obvyklých hraníc. „Tieto voľby sú tak nevyspytateľné, ako ešte asi žiadne neboli. Je veľké množstvo strán, ktoré oscilujú okolo hranice zvoliteľnosti. Politika sa zvlčila, to sa dá povedať vo všeobecnosti,“ povedal Hrabko na margo predvolebnej kampane v diskusii na Tablet.tv.

Špecifikom aktuálnej kampane je veľké množstvo negatívnych statusov, videí a animácií, ktoré na svojich oponentov koaličné aj opozičné strany šíria po sociálnych sieťach. „Aj toto je súčasťou predvolebnej kampane a zrejme to má úspech. Ak to je sledované, dotyčnú stranu to iba nabudí, aby v kampani týmto štýlom pokračovala,“ poznamenal Hrabko.

Negatívnu kampaň na sociálnych sieťach podľa jeho odhadu nezastaví ani predvolebné moratórium, ktoré sa začína vo štvrtok 27. februára ráno. „V čase veľkého používania a aj zneužívania sociálnych sietí, bude podľa mňa na sociálnych sieťach prebiehať volebný zápas ešte aj počas volebného dňa a žiadne moratórium tam reálne nebude. Tak to aspoň odhadujem ja,“ povedal. „Ak nemáte možnosť účinne uplatniť moratórium, tak nemá zmysel. A to sa na sociálnych sieťach nedá. Aj prieskum (slovenských volebných preferencií) bol v Čechách zverejnený, hoci na Slovensku oficiálne platí zákaz zverejňovať prieskumy,“ upozornil Hrabko.

Hoci na Slovensku platí zákaz zverejňovať prieskumy dva týždne pred voľbami, dve agentúry sa zákon rozhodli obísť tým, že si prieskum nechajú zaplatiť od tisícok drobných objednávateľov a zodpovednosť za jeho prípadné šírenie v čase moratória nechajú na nich. Na otázku, či takto nie sú znevýhodnené iné agentúry, ktoré sa rozhodli plne rešpektovať aj zmysel zákona, nie iba jeho presné znenie, a nehľadať právnické kľučky ako ho obísť, Hrabko povedal, že ak je po niečom dopyt, trh si už spôsob realizácie nájde. „Pokiaľ budú mať objednávku, môžu to robiť pri budúcich voľbách všetci,“ dodal.

Viac čítajte tu.