M. BEKA: Slovensko nemá žiadnu koncepciu vo výstavbe diaľnic
PREHRAŤ

M. BEKA: Slovensko nemá žiadnu koncepciu vo výstavbe diaľnic

Na Slovensku sa stavia osem úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke 88 kilometrov. Do akej miery tieto investície ovplyvňujú stavebný trh, hovorí riaditeľ spoločnosti HOCHTIEF SK Miroslav Beka.

Bratislava 23. februára 2017 (TABLET.TV) - Na Slovensku je potrebné dostavať ešte približne tisíc kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.

„Najväčším problémom je, že nemáme vytvorenú koncepciu výstavby diaľnic. K nej by malo byť k dispozícií finančné krytie a projektová príprava. Keď budú splnené tieto atribúty, potom sa môžu pripraviť obstarávatelia. Nedá sa robiť spôsobom, že päť rokov sa stavia a potom dva roky nič,“ uviedol Beka, podľa ktorého chýba finančné krytie na rýchlejšiu výstavbu cestnej infraštruktúry. „Eurofondy pre dopravnú infraštruktúru sú už prakticky vyčerpané. Potrebujeme však minimálne 5,5 miliardy eur s tým, že štátny rozpočet to nedokáže finančne vykryť,“ konštatoval Beka.

Alternatívou môže byť uvoľnenie takzvanej dlhovej brzdy, aby sa investície na infraštruktúru v čase, keď sú na trhu k dispozícií lacné peniaze nezapočítavali do štátneho dlhu alebo verejno-súkromné partnerstvo (PPP projekty).

„Investori sú na ne pripravení. Takto by sa mohli riešiť náročné stavby ako pokračovanie rýchlostnej cesty cez Donovaly, tunel Šoroška na juhu stredného Slovenska alebo tunel popod Malé Karpaty pri Bratislave. Tie budú stáť príliš veľký objem financií, aby sa štát zadlžoval a tam si myslím, že by mohli fungovať PPP projekty,“ dodal Beka.